joi, 9 august 2012

SOLSTIȚIU DE IARNĂ



M-am trezit buimac de tot. Mai buimac decat ma culcasem.Ieri, 28 mai,  imi platise patronul salariul si, impreuna cu vecinul meu Mike, am golit cateva sticle de wiskey si am jucat bridge, impreuna cu nevestele noastre,Jane, a mea, si July. Cartile erau si acuma pe masa.Ma imbatasem prastie si am adormit imbracat,
Am intrat in baie, iar dusul cu apa rece si-a facut efectul imediat. Mi-am revenit in cateva minute.Ce vis ciudat avusesem noaptea aceasta.Cica divortasem de Jane si ma casatorisem cu Sue, sora ei.Familia Andersson, colocatarii nostri, se mutasera, cedandu-ne noua camera lor, plus baia, holul si bucataria, comune. Domnul Smith, patronul meu, ma promovase si imi marise substantial salariul, asa incat mi-am permis sa-mi cumpar o splendida limuzina second-hand, in rate si sa petrecem impreuna cu Sue (de ce iarasi cu Sue), un minunat concediu, tocmai in Australia. De aici mi s-a tras porecla de Australianul.Ne cumparaseram mobila noua, iar Sue imi nascuse un baiat. Interesant vis,
Cand am iesit din baie, dadusem nas in nas cu...... Sue!!!!!!!.
=Te-ai trezit, sugativa?
-Tttttu ce cauti aici
-Mai, Australian afurisit. Hai sa-ti fac o cafea.
Nu-mi venea sa-mi cred ochilor.Sue in locul lui Jane, porecla de Australianul. In camera era mobila noua, pe care visasem ca o cumpararem.Eram complet aiurit.
-Sue, explica-mi ce s-a intamplat.
-O clipa, sa pun cafeaua. Ce sa se intample? Ai baut cu Mike, am jucat bridge, v-ati imbatat amandoi, apoi te-ai trantit in pat.
-Unde e Jane?
Jane? Cine stie? Dar ce treaba ai tu cu Jane?
-Sue, sunt complet aiurit. Nu pot sa-mi dau seama ce s-a intamplat.
-E si normal. Dupa atata bautura...
Cineva suna la usa. Era Mike, cu ochii buimaciti si umflati. Si bineinteles intr-un alt halat decat cel pe care il stiam eu
-Hello, Sue. Hello, Australianule. Mi-am aseara uitat bricheta aici.
Isi lua bricheta de pe masa, isi aprinse o tigara si se indrepta spre iesire, studiind, din treacat, un tablou ridicol, agatat pe perete,tablou pe care nu-l avusesem inainte, dar, din vis, mi-am amintit toate amanuntele privind cumpararea lui.
-Ti-am mai spus, de mai multe ori, sa arunci porcaria asta. E oribil.
Mike iesi, lasandu-ma mai buimac ca inainte.Ceea ce se intamplase, depasise capacitatea mea de a intelege.Am dus o viata normala, obisnuita.E drept, cu Jane nu prea ma intelegeam, iar sora ei, Sue, imi cam facea ochi dulci.Intr-o seara, ma asez la masa cu Mike, cu nevasta-sa July si cu Jane.Bem, jucam bridge, ma imbat si ma culc.Am un vis si dimineata ma trezesc.Mi se spune ca Jane si nu Sue jucase bridge cu noi, iar visul, intreg visul, care reprezenta ani din viata mea si o suma de evenimente, fusese realitate.Bine, dar cand s-au petrecut toate astea? Intr-o singura noapte?
Sue, vino aici ca nu mai inteleg nimic. Cine esti tu?
-Sue.
-Nu asa. Esti nevasta mea?
-Stan,.... Daca ai chef de glume.....
- Raspunde-mi, esti nevasta mea?
-Daa!
-Am divortat de Jane si te-am luat de nevasta? Am fost in Tasmania, la Melbourne, la Perth?
Sue confirma din cap de fiecare data.I-am mai pus noi si noi intrebari despre ce visasem, iar ea confirma totul.
-Nu stiu ce te-a apucat. Am impresia ca nu te-ai trezit de-a binelea, imi spuse Sue.
N-am bagat-o in seama si am continuat
-La ultima mea aniversare, am avut piciorul rupt?
-Da, sigur ca l-ai avut. De ce ma tot intrebi?
Nici pomeneala de asa ceva, insa, asta visasem.

Cati ani am eu acum?
-Douazeci si sapte.
Da, era varsta pe care o stiam si eu.
-Spune-mi te rog  in ce data suntem astazi?
-29 mai
Perfect, era data pe care o stiam si eu. Mi-a confirmat si anul.
Ieri, pe 28, am luat leafa. Deci, nu era vorba de o pierdere temporara a memoriei cum crezusem la un moment dat.Se pare ca pentru mine, noaptea de 28 spre 29 mai, fusese, noaptea cea mai lunga, solstitiul de iarna, mutat in mai.
Dar noaptea aceasta tinuse cativa ani.Ca durata doar. Calendaristic fusese o noapte ca oricare alta.Nu-mi mai ramane sa cred decat ca ma sculasem din pat si ca in cateva ore divortasem si ma recasatorisem, am facut un copil, colindasem Australia si toate celelalte.
-Avem si un baietel, Peter, de doi ani, nu-i asa?
-Da, da. E dincolo. Doarme inca.
Culmea, in patuc se afla baietelul pe care il visasem.
Am privit pe fereastra. O masina rosie stati-na in curte. N-o avusesem inainte.
-E masina noastra?
-Daa, e a noastra. Stan, ce te-a apucat?
-Lasa-ma, te rog, sa-mi adun gandurile. Nu stiu, nu mai inteleg nimic.
-Sa nu mai bei atata. Si data trecuta era sa ai un atac de cord.
Intr-adevar, asta visasem. In realitate, insa, nu s-a intamplat nimic.Priveam naucit mobila noua, zugraveala noua, unele lucruri de curand cumparate. Dar puteam sa jur ca nimic nu era adevarat, atata doar ca avusesem un vis. Incredibil.
Am pus-o pe Sue sa-mi povesteasca cum a decurs seara precedenta. Totul confirma realitatea, doar ca ma pusesem la masa de joc cu Jane si nu cu Sue.
-Dar alaltaieri unde am fost?
Visasem ca am fost la pescuit, dar eu imi amintesc perfect ca lucrasem toata ziua la un proiect.
-Unde sa fii? La pescuit.
Pestele prins se afla in frigider.
M-am asezat intr-un fotoliu, cufundat in ganduri. Deodata am sarit in sus, ca ars. Doamne... sper ca asta nu s-a mai intamplat.Retin cu exactitate un episod al visului. Harold Duncan, dusmanul meu dintotdeauna. Cu ani in urma imi ucisese tatal, fara ca cineva s-o pata dovedi.Ei bine, visasem ca acuma trei seri l-am pandit in parc si i-am infipt cutitul in gat.I-am mutilat cadavrul, si ca sa ingreunez cercetarile,i-am luat toate actele si le-am ascuns sub o despicatura a podelei.
Ma trec caldurile. Asta e imposibil sa se fi intamplat.M-am ridicat pierdut si am cautat la locul stiut, de unde am scos portofelul lui Duncan si cutitul insangerat. De necrezut. Nu putea fi realitate, doar visasem.
Din nou cineva suna la usa. Buimacit, m-am dus sa deschid cu portofelul si cutitul in mana. Trei ofiteri de politie au aparut in prag, cu pistoalele indreptate spre mine.
-Stan Neber, esti arestat pentru uciderea lui Harold Duncan. E inutil sa opui rezistenta.
Si cand te gandesti ca totul nu fusese decat un vis...

Au trecut doi ani.Privesc printre gratii cum se balangane streangul. Maine, in zori, voi atarna in spanzuratoare ca o frunza pe un ram, in bataia vantului..........

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu