joi, 9 august 2012

BĂTRÂNUL



Statea rezemat de zidul cenusiu. Supt la fata,neras, imbracat intr-o veche tunica militara,murdara si peticita, parea o creatura dintr-o alta lume.
Cand m-a vazut, mi-a zambit cu gura lui stirba, putinii lui dinti fiind de un galben oribil. S-a apropiat de mine si mi-a spus direct:
-Vino cu mine.
L-am urmat supus printre strazile inguste si murdare. A intrat intr-o crasma imputita, situata intr-un beci dezgustator. Un bec cu lumina galbuie palpaia suparator, pe jos mucuri de mahorca, noroi si hartii. Intr-un colt, un cersetor orb pufaia, tusind ingrozitor.
Cum ne-a vazut, crasmarul l-a salutat ceremonios si, fara sa intrebe nimic, a pus pe masa o sticla cu horilca puturoasa si doua pahare.Batranul turna si imi facu semn sa beau.
Un lautar beat adormise pe butoiul cu bere, iar la o masa un barbat zdrentaros plangea incet, strangand in mana cioburile unui pahar pe care il sfaramase.Sangele se amestecase cu vinul varsat pe masa.
  Dupa un timp crasmarul ne aduse doua portii uriase de icre negre inbiindu-ne sa mancam, in vreme ce eu ma minunam cum de se gaseau in beciul acesta nenorocit delicatese asa de rare. Icrele erau veritabile.
Cand am golit sticla si farfuriile, batranul se ridica, crasmarul facu doua plecaciuni ceremonioase si plecaram, fara a plati consumatia.
-Maine la aceeasi ora si in acelasi loc, imi spuse batranul la despartire.Ne-am revazut zilnic. Goleam sticla, mancam icrele in tacere, apoi plecam care incotro. Ciudat, insa. Birtasul nu cerea niciodata bani.
Apoi batranul a disparut sase luni. Cand l-am revazut m-am bucurat. Era neschimbat.
-Vom merge la un local de lux. Esti licentiat, nu-i asa?
-Da.
-Si somer?
Am dat din cap.
Asa zdrentaros cum era, m-a dus la cel mai luxos restaurant. Insusi patronul i-a iesit in cale si ne-a condus intr-un separeu rezervat personalitatitor deosebite. Ne-au servit vreo cinci chelneri. Am baut sampanie, vinuri frantuzesti si am mancat tot felul de bunatati.
-Voi face om din tine, imi spuse batranul, numai sa-mi dai in scris ca vom ramane prieteni.
A intocmit hartia, am semnat-o, fara sa ma uit la ea si ne-am despartit.
A doua zi ma astepta cu o blonda incantatoare.
-Aceasta va fi sotia ta. Iar aceasta limuzina. Eu voi fi soferul vostru.
Am ramas mut de uimire.Aveam in fata o fata minunata, iar masina era de super-lux, cum nu mai vazusem niciodata in viata mea.
Ne-am mutat intr-o vila superba, unde am trait in huzur.
Au trecut doisprezece ani. Intr-o seara, batranul veni la mine in dormitor.
-Sa te pregatesti de drum. Maine vom pleca.
-Unde?
-In Hades. Eu sunt Diavolul. Ai semnat un contract cu mine.
Am luat scrumiera masiva de pe noptiera, am inchis ochii si am izbit puternic.
Cand am redeschis ochii, ma aflam in cartierul acela mizerabil, iar in fata mea, rezemat de zid, batranul acela zdrentaros radea sarcastic.
Buimacit si rusinat am luat-o din loc.In urma mea, vorbele batranului imi rasunau in urechi, ca niste lovituri de ciocan:
"Esti licentiat, nu-i asa? Si somer?"

Un comentariu: